Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie
Home > Alle artikels > Moet je vitaminen nemen?

Moet je vitaminen nemen?

Terug
Vitamines

​Vitaminetekorten komen in België zelden voor. Als je niet tot een risicogroep behoort en je voeding gevarieerd en evenwichtig is, is er geen reden tot bezorgdheid. Denk er wel aan om voldoende in de zon te komen met je huid zodat je lichaam vitamine D kan aanmaken. Op het eind van de winter en in het begin van de lente zien we vaak tekorten aan vitamine D bij kinderen en sommige volwassenen. Vooral personen die weinig buitenkomen, zoals ouderen, of personen die zeer bedekkende kledij dragen, hebben meer kans op een vitamine D-tekort. Mensen met een donkere huid moeten zich ook langer blootstellen aan de zon om voldoende vitamine D aan te  maken. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot zwakkere spieren, een verminderde groei bij kinderen of  verminderde botsterkte.

Eet je veel groenten en fruit, maar absoluut geen dierlijke producten? Dan moet je opletten voor een tekort aan vitamine B12, dat kan leiden tot bloedarmoede. Dan ga je bleek zien en voel je je zwak en moe. Soms veroorzaakt een ernstig tekort zelfs zenuwschade. 

Bloedarmoede kan ook veroorzaakt worden door een tekort aan foliumzuur, ook wel vitamine B9 genoemd. Personen die foliumzuur niet goed opnemen en zwangere vrouwen moeten waakzaam zijn. Het is trouwens aanbevolen om foliumzuur als supplement te nemen van zodra je een zwangerschapswens hebt, om aangeboren afwijkingen te vermijden bij de foetus .

In het algemeen zijn er maar weinig mensen met echt ernstige vitaminetekorten te vinden in België. 

Wie heeft een verhoogde kans op een vitaminetekort? 

Sommige mensen zijn gevoeliger voor een vitaminetekort dan anderen. Sommige factoren verhogen de kans op een tekort. Deze personen hebben een verhoogd risico: 

  •  Kinderen. Voor baby's is een vitamine K supplement aanbevolen, zeker als het kindje borstvoeding of minder dan 500 ml flesvoeding per dag krijgt. Ook een supplement vitamine D is aanbevolen tijdens de kindertijd (tot 6 jaar volgens de huidige richtlijnen). 

  • Ouderen. Veel mensen met een hoge leeftijd ervaren minder eetlust of problemen om te kauwen. Ze blijven ook sneller binnenshuis waardoor ze minder zonlicht op de huid krijgen.

  • Personen met een onevenwichtige voeding (en die bijvoorbeeld te weinig fruit en groenten eten).

  • Personen die een specifiek dieet volgen. Veganisten hebben bijvoorbeeld nood aan een supplement vitamine B12 omdat ze geen dierlijke producten eten. 

  • Zwangere vrouwen. Een supplement foliumzuur (B9) is aanbevolen vanaf de wens om zwanger te worden. Vaak wordt ook een voedingssupplement dat nog andere vitaminen en mineralen ​bevat, aanbevolen.

  • Vrouwen die borstvoeding geven. Zij hebben vaak een hogere nood aan specifieke voedingsstoffen. 

  • Personen die lijden aan een aandoening die de opname van voedsel verstoort (mucoviscidose, ziekte van Crohn …) of bariatrische chirurgie hebben ondergaan (operatie aan de maag of darmen). 

  • Personen die alcohol misbruiken. Zij hebben vaak problemen met het metabolisme in de lever, met ondervoeding en de vertering van  voedsel. Bijgevolg krijgen zij niet voldoende vitaminen binnen en heeft hun lichaam moeite om ze goed op te nemen.

Als je tot één van die groepen behoort, kan een voedingssupplement voor jou aanbevolen zijn om voldoende vitaminen binnen te krijgen. Raadpleeg je arts om jouw behoeften juist te beoordelen.


Artikel geschreven door Pharmacie.be/Apotheek.be
Meer artikels lezen